조선 후기 명덕논쟁(明德論爭)의 형성과 향방에 관한 고찰
A Study on the Formation and Development of the Illustrious Virtue Debate (明德論爭) in the Late Joseon Period
조선 후기 학계에서 『대학』의 명덕은 중요한 쟁점으로 떠오른다. ‘명덕분수’, ‘명덕주리주기’가 명덕을 둘러싼 대표적인 논쟁들이다. 이 논쟁의 실질적인 주제는 심이었다. 그렇다면 조선 후기에 활발했던 심에 관한 논쟁에서 명덕이 주요한 키워드가 된 이유는 무엇인가? 명덕 개념의 특징은 그것이 인간 보편의 성선에 준하는 의미를 가지면서도 그 실현과 실천의 활동적 의미를 강하게 표명한다는 점이다. 심성의 구별을 강조하는 주자학 이론에서 이러한 명덕의 특징은 성선에 부합하는 방향으로 심성에 관한 유기적인 설명을 구축하도록 유도할 수 있다. 명덕이 조선 학계의 쟁점으로 떠오르게 된 맥락은 호락논쟁의 미발논변이었다. 구체적으로, 이간이 심과 기질이 구별된다는 자기의 주장을 입증하기 위한 주요 근거로 명덕 개념을 제시한 것이 결정적 계기였다. 당대 학계에서 명덕이 심⋅기질 구분을 지지하는 유효한 근거로 수용되었다는 점을 고려할 때 이간의 이 시도는 성공적이었다. 나아가서, 명덕을 중심에 둔 심론은 심의 이론적 지위 상승이라는 조선 후기 학계의 일관된 경향으로 이어졌다. 결론적으로, 명덕을 논쟁의 중심으로 부각시킨 이간의 시도는 명덕 개념의 철학적 특징을 충분히 활용하면서 조선 후기 심론 형성의 방향성에 큰 영향을 미친 의미 있는 선택이었다.
In the academic circles of the late Joseon period, the concept of illustrious virtue (明德) in the Great Learning (大學) emerged as an important issue. The core subject of these debates was the nature of the mind (心). Why, then, did illustrious virtue become a key keyword in the discussions on the mind that were so active during the late Joseon period? The characteristic of the concept of illustrious virtue lies in its dual nature: it signifies the universal goodness of human nature (seongseon, 性善) while also strongly expressing an active meaning of realization and practice. Within the framework of Neo-Confucian theory, which emphasizes distinctions between the mind and human nature, these characteristics of illustrious virtue could guide the development of an organic explanation of the mind and human nature that aligns with the principle of inherent goodness. The context within the academic circles of late Joseon that brought illustrious virtue to the forefront of debate was the Mibal (未發) issue in the Ho-Rak Debate (湖洛論爭). Specifically, Yi Gan (李柬) highlighted the concept of illustrious virtue as a key piece of evidence to support his argument that the mind and material disposition (氣質) are distinct. This became a decisive turning point. Considering that the academic community at the time accepted illustrious virtue as a valid basis for supporting the distinction between the mind and material disposition, Yi Gan’s attempt can be seen as successful. Furthermore, the discussions on the mind centered around illustrious virtue contributed to a consistent trend in the late Joseon academic community of elevating the theoretical significance of the mind. In conclusion, Yi Gan’s attempt to spotlight illustrious virtue as the central issue in the debates was a meaningful choice that fully utilized the philosophical characteristics of illustrious virtue and significantly influenced the direction of mind theory in the late Joseon period.
한국철학사연구회
성균관대학교 유교문화연구소 배제성