인류세 시대의 생태전환교육을 위한 신인간중심주의 비판적 고찰: 하이데거의 ‘사유’를 중심으로
A Critical Examination of Neo-anthropocentrism for Ecological Transition Education in the Anthropocene
윤선인
인천대학교
교육철학연구
2024, vol.46, no.4, 통권 106호 pp. 677-715 (39 pages)
10.15754/jkpe.2024.46.4.003
한국교육철학학회
초록
본 연구는 인류세 시대에 요청되는 인간이해를 검토하여 생태전환교육에서 전환의 방향성을 논하고자 한다. 교육정책어로서 생태전환교육은 포스트휴머니즘을 철학적 근거로 하여 인간-비인간의 공존을 지향하는 생태시민의 양성을 교육목표로 제시한다. 그런데 일각에서는 이러한 포스트휴머니즘에 대하여 인류세 시대에 인간의 책임과 의무를 회피하는 발상이라고 비판하기도 한다. 본 연구는 인류세 논의를 심도있게 전개하는 해밀턴의 논의를 토대로 생태전환교육에 내포된 포스트휴머니즘의 탈인간중심주의 담론의 타당성을 검토한다. 이를 위하여 본 연구는 해밀턴의 논의를 중심으로 인류세 논의에서 제기되는 다양한 인간관, 에코모더니즘, 포스트휴머니즘, 그리고 신인간중심주의를 검토한다. 그리고 해밀턴이 주장하는 신인간중심주의를 포스트휴머니즘의 입장과 대조하여 그 의의와 한계를 논의한다. 마지막으로 마틴 하이데거의 사유 논의를 토대로 해밀턴의 신인간중심주의를 재해석하여 포스트휴머니즘과의 관련을 조망하고 생태전환교육에서 전환은 교육의 시적 경험과 관련됨을 제언하고자 한다.
This study explores the direction of the transformation embedded in the Korean educational policy known as ecological transition education. The paper argues that the theme of this policy should be reconsidered in light of the concept of humanity that is emerging in the Anthropocene. Ecological transition education aims to nurture ecological citizens committed to fostering the coexistence of human and non-human entities, guided by post-humanism as its philosophical foundation. However, some critics contend that post-humanism in this context may have overlooked human responsibility in the Anthropocene. This study assesses the validity of the post-humanist framework embedded in ecological transition education by drawing on Clive Hamilton(2018)’s in-depth exploration of the Anthropocene. It also examines various perspectives on humanity, such as eco-modernism, post-humanism, and neo-anthropocentrism, with a particular focus on Hamilton’s arguments. The study contrasts Hamilton’s concept of neo-anthropocentrism with post-humanism, exploring its significance and limitations. Finally, drawing on the philosophical ideas of Martin Heidegger, this study reinterprets Hamilton’s neo-anthropocentrism in relation to post-humanism and argues that the direction of transformation in ecological transition education is inherently rooted in the poetic experience of education.