선종의 붓다관 ― 조불(祖佛)과 심불(心佛) 개념을 중심으로 ―
The Concept of the Buddha in Chan Buddhism: Centered on Patriarch- Buddha (祖佛) and Mind-Buddha (心佛)
이 연구는 선종에서의 붓다관을 심불(心佛)과 조불(祖佛)이라는 두 가지 개념을 통해 살펴보는 것을 목적으로 한다. 심불은 중국으로 불교가 전래된 이후 불교의 핵심을 파악하려고 했던 초기 선종에서 시작된다. 초기 선종에서는 자교오종(藉敎悟宗), 곧 교(敎)를 활용하여 그것의 핵심을 파악하려고 했는데, 그들이 파악한 핵심은 바로 ‘마음’이다. 이들이 ‘마음’을 모든 법의 핵심으로 제시한 이후, 이런 경향은 이후의 선종에서도 일관되게 관철된다. 선종사의 흐름에서는 마음에 대한 접근 혹은 이해의 방식에 조금씩 차이가 있다. 먼저 초기 선종에서는 마음을 본체적인 대상으로 간주하면서 이를 관(觀)하고, 지키고, 닦으려는 경향이 강하게 나타나지만, 신회나 『육조단경』에서는 마음에 있어 본체보다는 작용을 중시하는 과도기적 측면이 부각되며, 마조에 이르러서는 체(體)가 아닌 일상의 작용[用] 속에서 마음의 공능을 활발발하게 발휘하려는 즉심즉불(卽心卽佛)의 경계가 펼쳐진다. 이처럼 일상에서 붓다의 마음을 전면적으로 구현한 인물을 조사(祖師)라고 칭하고, 이들의 선풍을 조사선(祖師禪)이라고 부르게 되었다. 조사선에서 조사는 붓다에 버금가는 존재로 묘사되기도 하고, 어떤 경우는 붓다가 도리어 조사로서 묘사되기도 하며, 어떤 경우 붓다보다 더 상위에 있는 조사가 설정되기도 하였다. 선종의 붓다관은 붓다를 더 이상 외부적이거나 역사적인 인물로 간주하는 것이 아니라, 인간의 마음에서 찾고 있는 점에서 매우 특징적인 모습을 보인다.
This study aims to examine the concept of the Buddha in Chan Buddhism through two key notions: Mind-Buddha (心佛) and Patriarch-Buddha (祖佛). The concept of Mind-Buddha vividly illustrates the early Chan approach to grasping the essence of Buddhism after it was transmitted to China. Early Chan, characterized by the method of “using teachings to realize the essence” (藉敎悟宗), attempted to utilize scriptural teachings to uncover their core, which they identified as the “mind.” After proposing the mind as the essence of all dharmas, this perspective persisted consistently throughout the subsequent development of Chan Buddhism.
In the history of Chan, there were subtle differences in the approaches or understandings of the mind. In early Chan, the mind was regarded as an ontological entity to be observed, guarded, and cultivated. However, transitional figures like Shen Hui and the Platform Sutra of the Sixth Patriarch (六祖壇經) began to emphasize the mind’s function over its substance. By the time of Mazu, the focus shifted to actively manifesting the mind’s capabilities within everyday activities, encapsulated in the principle of “the mind itself is the Buddha” (卽心卽佛).
Such an integrated realization of the Buddha’s mind in daily life came to define the Chan patriarch, referred to as Patriarch (祖師). The tradition associated with these figures became known as Patriarchal Chan (祖師禪). In Chan Buddhism, the patriarch is often portrayed as a figure equivalent to or even surpassing the Buddha. In some cases, the Buddha himself is depicted as a patriarch, while in others, the patriarch is positioned as superior to the Buddha.
A defining characteristic of the Chan concept of the Buddha lies in the shift from perceiving the Buddha as an external or historical figure to locating the Buddha within the human mind. This inward turn distinguishes Chan Buddhism’s understanding of the Buddha.
한국철학사연구회
동국대학교 박인석