생명 속의 물질: 베르그손의 비일원론적 형이상학
Matter in Life: Bergson’s Non-Monistic Metaphysics
주재형
연세대학교
철학
2024, vol., no.161, pp. 85-120 (36 pages)
10.18694/KJP.2024.11.161.85
한국철학회
초록
베르그손의 형이상학이 일원론인지 이원론인지의 문제는 연구자들 사이에서 오랜 토론거리였다. 이 논문에서는 <창조적 진화> 3장에 등장하는, ‘생명의 부재에 의한 물질의 발생’이라는 독특한 관념을 분석 대상으로 삼아 이 문제에 새로운 관점을 제시하고자 한다. 우선, 물질은 생명의 단순한 부재에 의해 자동적으로 발생한다는 베르그손의 주장이 무엇을 의미하며 어떻게 정당화되는지를 살펴볼 것이다. 베르그손은 인간의 지성적 추론의 본성, 그리고 과학 법칙들의 자의성과 필연성에 대한 대담한 철학적 분석을 통해 자신의 주장을 뒷받침한다. 다음으로, ‘부재에 의한 발생’의 관념을 원래 의미에 충실하게 해석하려면, 생명과 물질의 관계는 생명의 일원론도, 생명과 물질의 이원론도 아니어야 함을 논증할 것이다. 양자의 관계는 생명의 일원론 속에서 물질의 타자성이 어떤 식으로든 보존되며 일원론을 내적으로 부정하는 독특한 비-일원론으로 이해되어야 한다. 끝으로, 이와 같은 해석의 철학적 의의에 대해서 고찰할 것이다. 비-일원론적 해석은 베르그손의 형이상학을 어떤 측면에서는 근본적으로 수정하지만, 그를 통해서 현대 과학적 세계관과 충돌하지 않는 방식으로 생명과 물질의 관계를 철학적으로 탐색하는 일이 가능해진다. 또한, 비-일원론적 해석은 베르그손의 형이상학을 오늘날의 신유물론 및 생기 유물론, 그리고 주류적인 물리주의 철학 양자와 구분되는 제 3의 철학적 선택지가 될 수 있음을 보여준다.
The question of whether Bergson’s metaphysics is monism or dualism has been a long-standing debate among researchers. This paper aims to shed new light on this issue by analyzing the singular notion of “matter generated from the absence of life” in chapter III of The Creative Evolution. First, we will examine what Bergson means and how he justifies his claim that matter is automatically generated from the simple absence of life. Bergson supports his argument with a bold philosophical analysis of the nature of human intellectual reasoning and the arbitrariness and inevitability of scientific laws. Next, we will argue that to interpret the idea of “genesis from absence” faithfully to its original meaning, the relationship between life and matter must be neither a monism of life nor a dualism of life and matter. The relationship should be understood as a unique non-monism in which the otherness of matter is somehow preserved within the monism of life, and in which monism is internally negated. Finally, the philosophical implications of this interpretation will be discussed. While the non-monist interpretation radically modifies Bergson’s metaphysics in some respects, it makes it possible to philosophically explore the relationship between life and matter in a way that does not conflict with the modern scientific worldview. Furthermore, a non-monist interpretation shows that Bergson’s metaphysics can provide a third philosophical option that is distinct from both today’s new materialism (and vitalism) and mainstream physicalist philosophy.