미적 경험을 통한 신체의식 전환의 교육적 함의:프래그머티즘 미학을 중심으로
Educational Implications of Body Consciousness Conversion through Aesthetic Experience: Focus on Pragmatist Aesthetics

정웅
전남대학교

홍은영
전남대학교

교육철학연구
2024, vol.46, no.2, 통권 104호 pp. 293-318 (26 pages)
한국교육철학학회

 

초록

이 연구의 목적은 외모지상주의로 인해 발생하는 교육 문제의 대안을 모색하는 데 있어서 미적 경험이 지닌 교육적 시사점을 밝히는 데에 있다. 신체에 대한 왜곡된 미의식을 조장하는 외모지상주의는 외현적 신체의식을 매개로 확립된 이데올로기이기 때문에 이로 인해 발생하는 교육 문제를 타개하기 위해서는 무엇보다 신체의식의 전환이 선행되어야 한다고 볼 수 있다. 프래그머티즘 미학에서 말하는 미적 경험은 이러한 신체의식 전환의 중요한 계기로서 우리의 신체를 미적 경험이 일어나는 장소이자 미적 경험의 의미를 공유할 수 있게 하는 매체로서 의식할 수 있게 한다. 미적 경험에 있어서 신체의 중요한 역할을 탐구하는 슈스터만의 신체미학은 신체의식의 향상을 통해 보다 나은 경험을 할 수 있다고 주장함으로써 미적 경험을 통한 신체의식 전환의 가능성을 시사한다. 이러한 가능성에 대해 듀이가 제시하는 미적 경험은 미적 경험 과정에서 신체의식의 전환이 구체적으로 어떤 양상으로 나타나게 되는지를 보여준다. 본 연구는 미적 경험을 통해 외현적 신체의식에서 통합적 신체의식으로의 전환이 이뤄질 수 있다는 사실에 주목하여 그 교육적 함의를 탐색하였다. 먼저, 미적 경험은 자아와 환경 간의 일체감을 기념하는 순간으로서 성장의 의미를 내포한다. 또한, 미적 경험은 감각의 질을 향상하는 데 이바지함으로써 신체 주체성을 회복할 수 있게 하고, 경험의 의미를 소통하게 함으로써 친밀한 상호 교제를 매개한다.

This study aims to elucidate the educational implications of the aesthetic experience in exploring alternatives to address the educational problems associated with lookism. Because lookism, which promotes a distorted aesthetic sense of the body, is an ideology established through the medium of external body consciousness, it can be argued that the conversion of body consciousness is a prerequisite for addressing the educational problems it engenders. As discussed in pragmatist aesthetics, aesthetic experience serves as a crucial catalyst for the conversion of body consciousness, enabling us to perceive our bodies as a locus where aesthetic experience occurs and as a medium for sharing the meaning of the aesthetic experience. Shusterman’s Somaesthetics, which explores the crucial role of the body in aesthetic experience, suggests the possibility of a conversion of body consciousness through aesthetic experience by arguing that we can have better experiences through enhanced body consciousness. Dewey’s account of aesthetic experience delineates the specific ways in which this possibility manifests during the process of aesthetic experience. Noting that a shift from external body consciousness to integral body consciousness can be achieved through the process of aesthetic experience, this study explores its educational implications. First, the aesthetic experience implies a sense of growth as a moment of celebration of the unity between the self and the environment. Furthermore, aesthetic experience can restore bodily agency by enhancing sensory quality and mediate intimate interactions by enabling the communication of experiential meanings.

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply