루소에게서 『에밀』과 『폴란드정부론』간의 거리
The Distance Between Rousseau’s Émile and Considerations on the Government of Poland
김영희
두룡초등학교
박찬영
진주교육대학교
교육철학연구
2024, vol.46, no.3, 통권 105호 pp. 417-440 (24 pages)
한국교육철학학회
초록
루소에게서 『에밀』과 『폴란드정부론』간의 거리는 일견 멀게 보이지만 그 근원은 크게 모순되지 않는다. 『에밀』에도 공교육적, 시민교육적 함의가 적지 않기 때문이다. 루소는 『에밀』 2권부터 일반 의지와 법에 대해 입장을 표명하고 있고, 한 사회의 정치체제가 인간의 도덕성에 뚜렷한 영향을 미친다고 주장한다. 나아가, 정의와 부정의의 기준이 되고 전체 구성원의 보존과 행복을 지향하는 일반 의지는 『에밀』에서의 양심의 지위와 정확하게 유비된다. 게다가 공교육 차원에서 『에밀』과 『폴란드정부론』「교육」장과의 통약 가능성을 확인할 수 있는 지점은 시민 사회의 조국애 부분이다. 루소는 『에밀』 5부에서 좋은 인간이 되면, 조국을 통해 도덕성과 덕에 대한 사랑을 얻게 될 것이라고 말한다. 공익을 위해 자신의 사적 이익을 돌보지 않는 좋은 시민이 될 것이라는 게다. 『에밀』은 단순한 가정교육론이 아니라, 정치와 관련하여서도 읽어야 함을 알 수 있다. 이와 같이 건강한 감정과 이성의 발달에 의거한 양심의 발현이, 그리고 정의와 부정의를 구분하는, 전체 구성원의 존재와 행복을 가능하게 하는 일반 의지의 추구가 루소의 『에밀』과 『정치경제론』, 그리고 『폴란드정부론』에서 깃들어 있다. 이 연구의 소득은 『에밀』과 『폴란드정부론』사이의 루소 교육 사상의 일관성을 확인하는 것 이외에도, 오늘날 ‘교육에서 ‘공적인 것(la publique)’은 어디에서 찾아야 할 것’인지, ‘공교육’의 근본 성격을 숙고할 때도 유효하다. 우리가 루소에게로 돌아가야 할 또 다른 이유이다.
According to Rousseau, Émile and Considerations on the Government of Poland are not fundamentally contradictory, despite their apparent differences. This is because Émile also has significant implications for public and civic education. From the second book of Émile, Rousseau expresses his views on the general will and law, arguing that the political system of a society has a distinct influence on human morality. Furthermore, the general will, which serves as the standard for justice and injustice and aims for the preservation and happiness of all members of society, is precisely analogous to the status of conscience presented in Émile. Additionally, the point at which Rousseau’s natural education in Émile intersects with public education is in the concept of patriotism within civil society. In the fifth book of Émile, Rousseau states that by becoming a good person, one develops a love for morality and virtue through their love for their country, ultimately becoming a good citizen who prioritizes the public good over personal interests. This manifestation of conscience, based on the healthy development of emotions and reason, and the pursuit of the general will, which distinguishes justice from injustice and ensures the existence and happiness of all, are central to Rousseau’s Émile, The Social Contract, and Considerations on the Government of Poland. The findings of this study are also valid when considering “where to find ‘the public (la publique)’ in education” and the fundamental nature of “public education” today. This is another reason we should return to Rousseau.