라이프니츠의 정의와 자연법
Leibniz’s Justice and Natural Right
이상명
숭실대학교
가톨릭철학
2024, vol., no.43, pp. 39-65 (27 pages)
한국가톨릭철학회
1. 머리말
2. 카르네이아스와 이기적 본성
3. 신과 함께 보편적 정의
4. 규범 논리학의 발견
5. 맺음말
초록
이 논문은 라이프니츠의 자연법 철학과 정의 이론을 세 가지특징적 요소를 통해서 구조적이고 맥락적으로 이해하려고 한다.
첫 번째 특징은 현실적 특징이다. 라이프니츠는 카르네아데스의정의에 대한 회의주의적 견해를 비판하면서 정의 문제에서 자신의이익을 추구하는 인간의 이기적 본성을 필수적으로 고려해야 한다고 주장한다. 어느 누구도 자신에게 이익이 되지 않은 것을 의무로 가질 수 없기 때문이다. 두 번째로 그의 자연법과 정의 이론은신학적 특징을 갖는다. 라이프니츠는 가장 높은 등급의 자연법이신의 현존을 전제하고 신의 무한하고 완전한 지혜와 능력에 의존한다고 설명한다. 그리고 경건의 자연법에 따라 명예롭게 경건하게 살 것을 주장한다. 하지만 실천 철학에서 이런 신의 개입은 근대적 이성 철학의 후퇴로 보여질 수 있다는 비판이 가능하다. 그러나 중요한 텍스트를 통해서 그가 그리스도교 신학을 자연법 철학에 도입한 것이 첫 번째 특징인 인간의 이기적 본성을 현실적으로 인정했기 때문이라는 것을 밝힌다. 세 번째는 논리학적 특징이라 할 수 있는데, 그것으로 라이프니츠는 규범 논리학의 창시자로 알려지게 된다. 라이프니츠는 자연법과 정의에 관한 이론을 명사를 정의하고 이성적 추론을 통해서 증명할 수 있는 학문으로규정했다. 그리고 정의 그리고 자연적 권리와 의무를 규범 논리학적으로 정의하고 논리적 양상을 자연법의 양상에 연결하여 정의한것을 통해서 자연법과 정의 이론의 논리적 구조를 보여주었다. 이논문에서는 그가 일련의 정의들로 보여주려고 했던 것을 아리스토텔레스의 대당 사각형에 적용하여 정언 논리에서 논리적 관계와규범 논리에서 논리적 관계가 똑같이 작동한다는 것을 제시한다.
This paper attempts to understand Leibniz’s philosophy of natural right and theory of justice structurally and contextually through three characteristic elements. The first characteristic is a realistic. Leibniz criticizes Carneades’ skeptical view of justice and argues that the selfish nature of humans pursuing their own interests must be taken into account in matters of justice.
Because no one can have as an obligation something that is not in his own interest. Second, his theory of natural right and justice has theological characteristics. Leibniz explains that the highest degree of natural right presupposes the existence of God and depends on His infinite and perfect wisdom and power. And it insists on living honorably and piously in accordance with the natural right of piety. However, in practical philosophy, it can be criticized that such divine intervention can be seen as a regression of modern rational philosophy. However, through important texts, it is revealed that the reason he introduced Christian theology into philosophy of natural right was because he realistically acknowledged the selfish nature of humans, which is its first characteristic. The third is the logical characteristic, through which Leibniz became known as the founder of deontic logic. Leibniz defined the theory of natural right and justice asthe science that can be demonstrated through defining terms and rational reasoning. And by defining justice and natural rights and obligations in a normative-logical way and connecting the logical modes to the monds of natural right, the logical structure of the theory of natural right and justice was shown. In this paper, he applies what he has tried to show in a series of definitions to Aristotle’s square of oppositions to show that logical relations in categorical logic and logical relations in denontic logic work in the same way.