관례의 본질적 의미와 교육적 의의 탐구:고대 그리스 사상의 ‘노모스’ 개념을 중심으로
A Study on the Essential Meaning and Educational Significance of Convention: Focusing on the Concept of “Nomos” in Ancient Greek Thought

차영주
시화중학교

교육철학연구
2024, vol.46, no.3, 통권 105호 pp. 603-627 (25 pages)
한국교육철학학회

초록

본 연구는 고대 그리스 사상의 ‘노모스’(νόμος) 개념에 기반하여 관례의 본질적 의미와 그 교육적 의의를 탐구하는 데 그 목적이 있다. 일찍이 플라톤과 아리스토텔레스는 소피스트들의 노모스-피시스(νόμος-φύσις) 논쟁에서 불거졌던 관례와 자연의 대립 양상을 극복하는 가운데, 관례의 실천에 따른 인간 본성의 실현 가능성을 논한 바 있다. 관례는 본질적으로 자연의 이치에 따라 오랜 세월 검증을 거치며 축적되어 온 지성의 소산이며, 동시에 한 아이의 잠재된 본성을 이끌어내고 실현시키는 교육의 매개라는 것이다. 이때 ‘지성’(νοῦς)은 자연의 최상위 단계이자 인류의 깊은 내면에 깃들어 있는 단일하면서도 보편적인 형식(εἶδος)으로서, 이 형식에 입각하였을 때 관례는 ‘살아있는 지성의 자기운동’이라고 그 본질적 의미를 규정할 수 있으며, 아울러 다음의 두 가지 교육적 의의를 짚어볼 수 있다. 첫째, 어린 시절 아이가 받게 되는 관례교육은 어렴풋하게라도 인격의 윤곽을 만들어 놓는다는 점에서 인간의 본성을 성장시키는 교육의 방법론적 계기가 될 수 있다는 것이고 둘째, 살아가는 내내 인류의 보편적 지성을 되살리고 그 마음을 구현하고자 애쓰는 관례적 삶은 참다운 인간다움이 곳곳에서 실현되는 교육공동체의 기반이 된다는 것이다. 궁극적으로 플라톤과 아리스토텔레스가 바랐던 이상 사회는 관례와 교육이 구분되지 않는 교육공동체였다고 말할 수 있는바, 공동체를 떠받치고 있는 관례의 세계야말로 지성의 자유가 실현되는 교육의 세계라고 볼 수 있기 때문이다.

This study aims to explore the essential meaning and educational significance of convention based on the concept of “nomos”(νόμος) in ancient Greek thought. Earlier, Plato and Aristotle discussed the possibility of realizing human nature through the practice of convention while overcoming the conflict between convention and nature that arose in the Sophists’ nomos-physis(νόμος-φύσις) debate. Convention is essentially the product of intelligence accumulated over a long period in accordance with the laws of nature. Simultaneously, it is a medium of education that drives and realizes a child’s potential nature. “Intelligence”(νοῦς) is the highest level of nature and is a single and universal form(εἶδος) that is deeply embedded in humankind. Based on this form, the essential meaning of convention can be defined as “the self-movement of living intelligence”, furthermore, the following two educational significances can be examined. First, the conventional education received during childhood can be a methodological opportunity of education to develop human nature in that it outlines the character, even if it does so vaguely. Second, a conventional life that tries to revive the universal intelligence of humankind and embody the mind throughout life becomes the foundation of an educational community in which true humanity is realized everywhere. Ultimately, the ideal society that Plato and Aristotle had hoped for can be said to be an educational community in which convention and education are not distinguished, because the world of convention that supports the community is the world of education where freedom of intelligence is realized.

 

 

About Author

Jhey Network Architecture (JNA) 최종관리자.

Leave A Reply